Nie da się ukryć, że motorowery są bardzo ważnymi pojazdami w historii Polski. Dzisiaj większość z nas jeździ nowoczesnymi samochodami lub bardzo szybkimi motocyklami, lecz kiedyś każdy zaczynał od modeli takich jak Komary, Romety czy Jawki pochodzące z importu. Dla większości Polaków właśnie tak wyglądały początki przygód z motoryzacją, pojazdami o napędzie silnikowym. Pamiętnymi markami były także SHL, Niemen, Podkowa czy Perkun, które były określane mianem krajowych „setek”.

Motorowery w powojennej historii to pamiętne Rysie i Żaki. Właśnie one były najliczniej produkowanymi pojazdami silnikowymi w naszym kraju. Na rynku pojawiało się ich od 150 do 200 tysięcy egzemplarzy. Poza tym importowano także takie motorowery jak Simson czy Jawa. Jednak największą gwiazdą dróg były Romety, które zwane były motorynkami. Rola społeczna motorowerów w PRL była kluczowa. Były to przydatne pojazdy w gospodarstwach wiejskich, a także marzenie wielu nastolatków z dużych miast.